Vedtægter for Foreningen af Tegnsprogstolke
Navn, stiftelse, hjemsted og formål
§ 1, stk. 1.
Foreningens navn er ” Foreningen af Tegnsprogstolke” (FTT)
§ 1, stk. 2.
Foreningen blev stiftet den 19. maj 1977.
§ 1, stk. 3.
Foreningen er en landsdækkende forening og har hjemsted i Danmark.
§ 1, stk. 4.
Foreningen er en partipolitisk uafhængig organisation der har til formål:
- At sikre og forbedre medlemmernes muligheder for udøvelse af erhvervet.
- At værne om kvalitet indenfor tolkebranchen samt medvirke til høj faglig og etisk standard.
- At arbejde for forsvarlige og sikre arbejdsvilkår og et anstændigt indkomstgrundlag, bl.a. gennem samarbejde med faglige organisationer, der kan understøtte og fremme disse formål.
- At fungere som bredt fagligt forum med fokus på arbejdsmiljørelaterede, faglige og uddannelsesmæssige interesser.
- At udbrede kendskab til og forståelse for tegnsprogstolkes arbejde.
- At arbejde for medlemmernes muligheder for udvikling af deres faglige kompetencer gennem tidssvarende grund-, videre- og efteruddannelse.
- At samarbejde med myndigheder, organisationer, uddannelsesinstitutioner og foreninger der fremmer foreningens formål.
Medlemmer
§ 2, stk. 1.
Foreningen optager tegnsprogstolke som medlemmer, der enten er uddannet fra en af de gennem tiden gældende danske tegnsprogstolkeuddannelser eller certificeret af udbudsmyndigheder i Danmark.
§ 2, stk. 2.
Medlemmer
Tegnsprogstolke, der er aktivt udøvende, arbejdssøgende til eller har orlov fra jobbet som tegnsprogstolk i Danmark, på Færøerne eller i Grønland.
Studerende medlemmer
Tolkestuderende ved Uddannelsen til professionsbachelor i dansk tegnsprog og tolkning.
Passive medlemmer
Tegnsprogstolke som holder en pause eller ikke længere er aktive i professionen.
Passive medlemmer har ikke mulighed for at deltage i kurser og arrangementer med mindre dette står direkte i invitationen.
Pensionister, seniorer
Medlemmer der pensioneres helt eller delvis, går på efterløn eller bliver førtidspensionister, kan fortsætte på samme vilkår som hidtil.
Støttemedlemmer
Enhver der har interesse i at følge foreningens arbejde kan optages som støttemedlem og deltage ved arrangementer, hvor de er særligt inviteret.
Æresmedlemmer
Æresmedlemmer skal have ydet en særlig indsats i foreningen og for dens formål. Nuværende og tidligere medlemmer kan udnævnes. Bestyrelsen udnævner æresmedlemmet efter motiveret indstilling fra medlemmer og det offentliggøres på generalforsamlingen.
Medlemskab:
§ 3, stk. 1.
Kontingent for de forskellige medlemsgrupper fastsættes af generalforsamlingen. Bestyrelsen kan i særlige tilfælde bevilge kontingentnedsættelse eller kontingentfritagelse.
Ved indmeldelse efter 1. november betales først kontingent ved det kommende kontingentår.
§ 3, stk. 2.
Medlemmerne er forpligtet til at give foreningen oplysninger om uddannelsesforhold, mailadresse og bopæl, samt ændringer i disse forhold.
§ 3, stk. 3.
Udmeldelse er en aktiv handling og skal ske skriftligt til kassereren senest d. 15. januar. FTTs kontingent følger kalenderåret, og er udmeldelsen ikke sket rettidigt, betales kontingent for kalenderåret.
§ 3, stk. 4.
Finder bestyrelsen, at et medlem har udvist en optræden, som kan være til skade for foreningens formål og anseelse, kan den, efter at medlemmet er blevet hørt i bestyrelsen, give vedkommende en påtale, en advarsel eller ekskludere vedkommende. Bestyrelsen kan på samme grundlag nægte en person optagelse.
§ 3, stk. 5.
Hvis pågældende medlem ønsker det kan beslutningen forelægges for den førstkommende generalforsamling til endelig afgørelse, hvilket dog ikke har opsættende virkning på beslutningens ikrafttrædelse.
Medlemmet har ret til skriftligt og/eller mundtligt at fremføre sine synspunkter og medlemmet har ret til at møde med en bisidder ved både møde med bestyrelsen og på generalforsamlingen.
§ 3, stk. 6.
Ved beslutninger om eksklusion eller nægtelse af optagelse kræves mindst 2/3 majoritet af samtlige afgivne stemmer både i bestyrelsen og ved eventuel behandling på Generalforsamlingen (incl ”Blanke stemmer/stemmer-ikke”)
Generalforsamling
§ 4, stk. 1.
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.
§ 4, stk. 2.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år efter regnskabsårets afslutning og inden udgangen af maj måned.
§ 4, stk. 3.
Ved generalforsamlingen kan deltage:
- Medlemmer, pensionister og æresmedlemmer
Alle har taleret og fuld stemmeret
- Studerende
Alle har taleret, men ingen stemmeret.
- Passive medlemmer kan være observatører
- Bestyrelsen kan indbyde gæster til at overvære generalforsamlingen.
§ 4, stk.4.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke er medlem af bestyrelsen. Denne vælges af generalforsamlingen. Dirigenten underskriver referatet fra Generalforsamlingen.
§ 4, stk. 5.
Den ordinære generalforsamling indkaldes via opslag på FTT’s Facebookside samt ved udsendelse af mail til medlemmerne senest 8 uger før.
.
§ 4, stk. 6.
Forslag fremsendes til bestyrelsen senest 3 uger før der afholdes generalforsamling.
§ 4, stk. 7.
Senest 1 uge før generalforsamlingen udsendes dagsorden, budget, regnskab og eventuelle indkomne forslag til foreningens medlemmer.
§ 4, stk. 8.
Der kan indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, med de punkter som ønskes behandlet, når bestyrelsen finder det nødvendigt eller når mindst 1/3 af medlemmerne ønsker det.
§ 4, stk. 9.
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med 2 ugers varsel via mail til alle medlemmer, samt ved opslag på foreningens Facebookside.
§ 4, stk. 10.
Dagsorden og evt. bilag udsendes til medlemmerne pr. mail senest 1 uge inden den ekstraordinære generalforsamling.
§ 4, stk. 11.
Der kan medbringes en fuldmagt pr deltagende medlem.
Generalforsamlings procedure:
§ 5, stk. 1.
Generalforsamlingen er kun beslutningsdygtig, når den er lovligt indkaldt.
§ 5, stk. 2.
Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
- Åbning af generalforsamling
- Valg af dirigent
- Valg af stemmetællere
- Bestyrelsens beretning
- Beretning fra kassereren – herunder fremlæggelse af revideret regnskab.
- Indkomne forslag
- Fremtidigt arbejde
- Godkendelse af budget
- Fastsættelse af kontingent
- Valg af bestyrelsesformand (ulige år)
- Valg af kasserer (lige år)
- Valg af bestyrelsesmedlemmer (2 i lige år/3 i ulige år)
- Valg af suppleanter til bestyrelsen
- Valg af revisor og revisorsuppleant
- Eventuelt
- Afslutning
§ 5, stk. 3.
Alle afstemninger på generalforsamlingerne afgøres ved simpelt stemmeflertal, og der føres beslutningsprotokol. Ændringer af vedtægterne kræver 2/3 flertal af de afgivne stemmer.
Der kan kun træffes afgørelser om spørgsmål, der er optaget på dagsordenen.
§ 5, stk. 4.
Skriftlig afstemning foretages, hvis dirigenten eller et stemmeberettiget medlem ønsker det.
§ 5, stk. 5.
Valg til formands-, bestyrelses-, revisorpost og kasserer kræver enten personlig tilstedeværelse eller skriftligt tilsagn fra de pågældende
Se i øvrigt bestyrelsens sammensætning og valgbarhed under § 7, stk. 1.
§ 5, stk. 6.
Der vælges en revisor og en revisorsuppleant hvert år. Revisor og revisorsuppleant kan ikke samtidig være medlem af bestyrelsen.
§ 5, stk. 7.
Ved personvalg gælder følgende regler:
- Valget foregår skriftligt
- Hvert medlem kan højst afgive et antal stemmer svarende til antallet af personer, der skal vælges og kan kun afgive en stemme på hver kandidat.
- De kandidater, der opnår flest stemmer er valgt.
- Ved stemmelighed foretages skriftligt omvalg mellem de aktuelle kandidater. Giver det
fortsat stemmelighed, foretages lodtrækning
- Såfremt der kun er foreslået et antal kandidater svarende til det antal, der skal vælges, er de pågældende valgt uden afstemning.
Bestyrelsen
§ 6, stk. 1.
Bestyrelsen består af:
- 1 Bestyrelsesformand, som vælges direkte på generalforsamlingen for en 2-årig periode.
- 1 Kasserer
- 5 Bestyrelsesmedlemmer, som vælges direkte på generalforsamlingen for en 2-årig periode
- 2 Suppleanter, som vælges direkte på generalforsamlingen for en 1-årig periode
§ 6, stk. 2.
Bestyrelsesformanden vælges i ulige år.
Fratræder formanden indenfor sin 2-årige periode, indtræder næstformanden
indtil førstkommende generalforsamling, hvor der afholdes nyvalg til posten.
Den nyvalgte formand indtræder for den resterende valgperiode.
§ 6, stk. 3.
I lige år vælges kassereren og 2 bestyrelsesmedlemmer.
I ulige år vælges formanden og 3 bestyrelsesmedlemmer.
Alle vælges for en 2-årig periode.
Fratræder et bestyrelsesmedlem inden for sin 2-års periode, indtræder en
suppleant indtil førstkommende generalforsamling, hvor der afholdes nyvalg
til posten. Det nyvalgte bestyrelsesmedlem indtræder i det udtrådte medlems
valgperiode.
§ 6, stk. 4.
Der vælges 2 suppleanter til bestyrelsen på generalforsamlingen for en 1-årig periode.
§ 6, stk. 5.
Fra Uddannelsen til Professionsbachelor i dansk tegnsprog og tolkning tilknyttes 2 studerende, som observatører, valgt af og blandt de tolkestuderende. Observatørerne har taleret men ikke stemmeret i bestyrelsen.
§ 7, stk. 1.
Efter hvert valg konstituerer bestyrelsen sig med næstformand. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og beslutter selv sin opgavefordeling.
§ 7, stk. 2.
Bestyrelsen forestår foreningens daglige ledelse i overensstemmelse med foreningens gældende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
§ 7, stk. 3.
Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen i forhold til budget og regnskab.
§ 7, stk. 4
Foreningen tegnes af formanden og et andet bestyrelsesmedlem. Formand og kasserer har begge kontofuldmagt. Bestyrelsen kan meddele fuldmagt til foreningens bogholder.
Opløsning:
§ 8, stk. 1.
FTT kan opløses efter indkommet forslag til generalforsamlingen såfremt 2/3 af de fremmødte, dog minimum 1/2 af foreningens medlemmer, stemmer herfor.
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 9, stk. 1.
Nærværende vedtægter er vedtaget på den ordinære generalforsamling d. 17. Marts 2018 og træder i kraft efter vedtagelsen.
De afløser foreningens vedtægter fra 2003 samt alle dertilhørende vedtagne vedtægtsændringer.
§ 9, stk. 2
Vedtægterne er revideret ved generalforsamlingen d. 10. maj 2023.